شادی در دین ما
سلام
شادی خود یکی از اصول دین است
شادی، فرح و سرور در آیات قرآن کتاب مقدس مسلمانان و روایات شیعه در هر دو مورد مثبت و منفی آمدهاست. گاهی خوشحالان و شادی کنندگان ظالم را از محبت خدا خارج میداند، و گاهی بر خلاف آن، مردم را به سرور و شادی امر میکند. گاهی شادی صفتی برای قارون و جهنمیان، و گاهی صفتی برای شهدا و بهشتیان به حساب آمدهاست. بنابراین، شادی و خوشحالی به تنهایی بد نیست بلکه به آن سفارش شده و سبب و علت شادی باعث خوب بودن یا بد بودن آن میشود.
برای مثال، شادی که باعث تمسخر شود، شادیِ بد محسوب میشود و حرام است. برخی روایتها نیز به نتیجه شادی اشاره میکند و میآورد: «شخصی که باعث سرور مؤمن شود، دین و قرض او را ادا کند، طعامی به او دهد، ناراحتی اش را بزداید، و … در واقع خدا و رسول او را شاد کردهاست.»
البته اگر احساس شادی و شاد بودن، غیرارادی باشد که هرچند دلیلِ آن ارادی است، اما به این خاطر که خودِ این احساس، بدون قصد برای انسان به وجود میآید، جزء اصل «مالایطیقون شده»، و زیرمجموعه حدیث رفع قرار میگیرد. و از جمله: «به وسوسه در آفرینش اندیشیدن»، و «رشک ورزیدن تا زمانی که بر زبان یا دست جاری نشود»، میشود که غیرارادی هستند؛ و در فقه اسلامی حرام و ممنوع نمیباشند. پس شادی میتواند احکام مختلفی داشته باشد.