ورزش در مدرسه= شادی در مدرسه
ورزش مدارس
کودکان شایسته بهترین زندگی ممکن هستند. میدانیم که ارائه بهترین امکانات بهداشتی، توسعه و بهبود یادگیری اساسی کودکان برای شخص، خانوادهها، جامعه، اقتصاد و غیره مفید خواهد بود. طرح این بیانیه، هدف دولت را در جهت فراهم کردن بهترین فرصتهای ممکن برای پیشرفت، رشد و یادگیری هر کودک ویکلی شرح میدهد. ورزش مدارس یک جنبه کلیدی از این هدف و بخشی از برنامه درسی گستردهای است که این فرصت را از طریق پرورش، توسعه و یادگیری جوانان در اختیار آنها قرار میدهد.
ورزش مدارس، این فرصت را برای ادامه آموزش مهارتهای شخصی، اجتماعی و بدنی از طریق رقابتهای ورزشی در سطوح مدرسه و با دیگر مدارس منطقه، استان، ملی و بینالمللی در اختیار همه دانشآموزان قرار میدهد. این مناسبترین برنامه در ارتباط با یک برنامه آموزشی تربیتبدنی و ورزشی است.
وزارت آموزشوپرورش و توسعه دوران کودکی ، فعالیت بدنی را بهعنوان یک مؤلفه اصلی رشد دانشآموزان سالم در اولویت قرار میدهد. در ورزش مدارس، موارد زیر ضروری شناخته شدهاند:
• اطمینان از افزایش مشارکت جوانان در فعالیتهای بدنی؛
• بالا بردن میزان شایستگی بدنی جوانان؛
• جبران کاهش آمادگی جسمانی و تندرستی جوانان.
وزارت آموزشوپرورش و توسعه دوران کودکی برای دستیابی به این نتایج نیاز دارد که دانشآموزان مدارس خود را در حداقل زمان در هفته با ورزش درگیر کنند.
در مدارس ابتدایی
• 6-4 ساله: سه ساعت در هفته تربیتبدنی و ورزش با حداقل پنجاه درصد امکانات برای تربیتبدنی.
در مدارس راهنمایی:
• 10-7 ساله: صد دقیقه در هفته برای تربیتبدنی و صد دقیقه در هفته برای ورزش.
ورزش مدارس فرصتهایی برای ایجاد یک هویت قوی و برتری فرهنگی در اختیار مدارس قرار میدهد. احترام به ارزشهای سنتی، عدالت، مسئولیتپذیری و انعطافپذیری بهعنوان بخشی از مشارکت دانشآموزان، توسعه یافته است. ورزش مدارس، اغلب همکاری بین مدرسه و جامعه است، در حالی که این دو برای بهبود قابلیتها و پرورش آمال و آرزوهای دانشآموزان در جهت تدارک یک زندگی جذاب و مطلوب با یکدیگر همکاری میکنند.
بهبود عملکرد تحصیلی
ورزش مدارس و تربیتبدنی، تمرکز، حافظه، رفتار، اخلاق و عملکرد تحصیلی دانشآموزان را بهبود میبخشد. مدارس میتوانند از طریق ارائه برنامههایی که به منظور به حداکثر رساندن مشارکت، لذتبخشی و رضایتمندی فردی طراحی شدهاند، عملکرد و نتایج دانشآموزان خود را بالا ببرند.
مدارس با عملکرد بالا، برنامههای تربیتبدنی و ورزش مدارس را به منظور کمک به انگیزه دانشآموزان و حمایت از یادگیری در کار علمی خود بهکار میبرند. این وضعیت با شواهد رو به رشد مبتنی بر تأثیر مثبت ورزش و تربیتبدنی به وسیله دستاوردهای تحصیلی دانشآموزان حمایت میشود. مشخص شده است که فعالیت بدنی بر تمرکز، حافظه و رفتار تأثیر دارد. دانشآموزانی که زمان مشارکت خود را در ورزش و تربیتبدنی افزایش دادهاند، عملکرد تحصیلیشان نیز ارتقا پیدا کرده است.3
بهعلاوه، مطالعات در حوزه ورزش مدارس و تربیتبدنی نشان میدهند که نتیجه سرمایهگذاری در این فعالیتها «شادتر، سالمتر و موفق بودن خود مدارس است. دانشآموزان نیز اعتمادبهنفس و عزت نفس بیشتری خواهند داشت4.»
انواع مختلف ورزش مدارس
ورزش مدارس میتواند شامل رقابت در یک مدرسه یا بین مدارس باشد. دانشآموزان میتوانند در یک برنامه منظم هفتگی در مدرسه خود با یکدیگر رقابت کنند. این نوع برنامه درونمدرسهای سرشار از تجارب یادگیری شامل مهارتهای پایه، قوانین، آمادگی، داوری و تاکتیک است و با استانداردهای یادگیری ضروری (VELS5) بهعنوان بخشی از ورزش آموزشوپرورش ارتباط دارد.
مدارس همچنین میتوانند دانشآموزان خود را از مزایای ورزش درونمدرسهای با اضافه کردن چالش رقابت در برابر دانشآموزان مدارس دیگر بهرهمند سازند. مشارکت در ورزش بینمدرسهای مجموعه مدارس را قادر میسازد که هویت قوی و مستحکم را بهبود و ترویج دهند و آن را برای ورزش مدرسهای و ورزش منطقهای به ارمغان آورند. دانشآموزان در عملکرد خود به منظور توسعه مهارتهای جدید و دنبال کردن آنها به بهترین نحو تشویق میشوند.
دانشآموزانی که در تمرینهای ورزشی پیشرفت میکنند، فرصتهایی هم برای حضور در تیمهای استانی و شرکت در مسابقات ورزشی ملی استرالیا دارند. این فرصتها به منظور کمک به بهبود قابلیتهای عملکردی دانشآموزان از طریق رقابت در مقابل دانشآموزان سرتاسر استرالیا برای دسترسی به مربیان متخصص و حرفهای ارائه میشود. آنها به دانشآموزان اجازه میدهند که فرایند آموزش دانشآموزان در سطح رقابتهای ملی ادامه پیدا کند و مسیر آموزشی در مشارکت ورزشی نخبگان ارائه شود.
- ۹۸/۱۰/۰۹